Skip to main content

Foodtech – en växande bransch för personer inom IT och tech

Foodtech är på frammarsch och IT- och tech-kompetens blir allt viktigare. För Greenfood, en av Europas ledande livsmedelskoncern inom hälsosam mat, har en av framgångsfaktorerna varit att rekrytera utanför traditionell livsmedels-expertis och anställa programmerare, ingenjörer och AI-specialister. Nu ser koncernen ett ökat intresse från arbetssökande med tech-bakgrund som vill till livsmedelsbranschen.

Matsektorn omsätter över 12 biljoner kronor och är Europas största industri. Trots sektorns storlek har inte teknikutvecklingen skett i samma utsträckning som i andra branscher. Greenfood är ett undantag, de var tidiga med att använda teknik för att skala upp sitt foodtechbolag Picadeli på den europeiska marknaden.

– Svensk foodtech är på uppgång och Picadeli är ett tydligt exempel på detta. En viktig del i vår framgång har varit att rekrytera tech-kompetens som hjälpt oss skala upp och automatisera verksamheten, till exempel genom egenutvecklade digitala verktyg som förbättrar orderläggning, minskar matsvinnet och underlättar för våra kunder, säger David von Laskowski, VD och koncernchef för Greenfood och Picadeli.

Tekniska innovationer i livsmedelsbranschen bidrar både till att automatisera processer och förenkla för konsumenter. Samtidigt leder också tekniken till ett mer hållbart samhälle, exempelvis genom att minska matsvinnet eller öka transparens och spårbarhet i livsmedelskedjan.

Möjligheterna med och intresset för ny teknik och digitalisering skapar flera nya intressanta roller för personer med IT- och tech-kompetens, och hos Greenfood syns ett ökat intresse där fler med teknisk bakgrund som vill söka sig till branschen.

– Vi får väldigt mycket uppmärksamhet från personer med tech-kompetens som är nyfikna på vår verksamhet. Redan idag har vi ett stort antal utvecklare, ingenjörer och dataanalytiker med lång erfarenhet från bland annat fordonsindustrin, startup-världen eller andra tech-sektorer, säger David von Laskowski.

Ett viktigt projekt koncernens utvecklare och tech-kompetens arbetar med nu är att minska matsvinnet, ett stort problem i livsmedelsbranschen. En egenutvecklad teknikplattform använder AI för att lära sig och bli alltmer raffinerat i sina prognoser. Resultatet är snabbare, mer exakta beställningar vilket minskar risken för att produkter slängs i onödan.