Greenfoods koncernårsredovisning för 2022 har offentliggjorts och finns nu tillgänglig på koncernens webbplats. Trots global ekonomisk motvind har Greenfood lyckats växa sin affär. Försäljningen ökade med 21,2 procent och justerad EBITDA ökade med 35,4 procent jämfört med 2021. Samtliga verksamhetsområden såg sin omsättning öka men störst var tillväxten i Picadeli.
– Med vårt foodtech-bolag Picadeli har vi lyckats skapa en skalbar modell med stor tillväxtpotential. Picadelis omsättning ökar med 53,3 procent och resultatet med 175,2 procent, en stark comeback efter pandemin, och ett bevis på att vårt erbjudande inom hälsosam snabbmat är helt rätt i tiden, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Greenfood-gruppen.
Greenfood har också tagit flera viktiga steg mot en effektivare verksamhet. Koncernen har konsoliderat flera fabriker och lager för större skalfördelar; affärsområdet Food Solutions centraliserades i Helsingfors och Picadeli investerade i en belgisk logistikanläggning för effektivisering och fortsatt europeisk expansion. I Sverige har Greenfood fortsatt det förberedande arbetet med att konsolidera ett stort antal fabriker och lager under ett tak; en 44 000 kvadratmeter stor anläggning som heter Greenfood Greenhouse.
– Flytten till Greenfood Greenhouse närmar sig och med det får vi ett specialanpassat, toppmodernt och miljöeffektivt livsmedels- och logistikcenter som gör att vi kan fortsätta växa i Europa, öka våra volymer och utveckla vårt sortiment, säger David von Laskowski.
Under 2022 tog Greenfood flera stora steg mot att uppnå hållbarhetsmålen, särskilt när det gäller att minska klimatpåverkan. Ett helhetsgrepp om klimat- och energifrågan ledde till en rekordminskning av utsläpp - klimatpåverkan per ton sålda livsmedel var hela 40 procent lägre mot basår 2020.
En sammanfattning av 2022