Aktuellt på greenfood

Här hittar du senaste nyheterna om och från Greenfood-koncernen. Följ oss gärna även på Mynewsdesk.
Under 2021 fortsatte Greenfood befästa sin position som ledare inom hälsosam och hållbar mat. Året utmärktes av stark återhämtning efter coronapandemin, ett stabilt resultat och stark balansräkning. 2021 innebar också framtidsviktiga satsningar inom digitalisering och hållbarhet, till exempel Greenfood Greenhouse, ett av norra Europas största center för hållbar och hälsosam mat, samt den nya digitala plattformen Arcorder som använder AI för att skapa mer tillförlitliga beställningar och minskat matsvinn.
Grönsaker som närodlas i vertikalt i stadsmiljö - i slutna vattensystem utan tillgång på sol eller särskilt många kvadratmeter. Greenfood har tecknat ramavtal med foodtech-startupen Agtira för att skapa framtidens stadsodling. Agtira ska bygga urbana odlingssystem på minst tio strategiska platser runt om i Sverige. Målet är att tillgodose den växande efterfrågan på hållbar, närproducerad mat - både under sommar och vinter.
Samarbetet mellan Greenfood och Rscued har onekligen burit frukt, tack vare flera innovativa sätt att förvandla överbliven frukt till juicer och smoothies. Nu ska Greenfood och Rscued ta nästa steg mot en mer hållbar matproduktion genom att skapa frodig jord av icke-ätbart matavfall.
Nyskapande tekniklösningar, innovativa förpackningar och ett cirkulärt arbetssätt som maximerar råvarornas användningsområde. Det är bara några exempel på hur Greenfood arbetar för att minska matsvinnet. Nu tar koncernen nästa steg genom att ansluta till SAMS (Samarbete för minskat matsvinn), en nationell överenskommelse om minskat matsvinn.
Grönsaker som närodlas i vertikalt i stadsmiljö - i slutna vattensystem utan tillgång på sol eller särskilt många kvadratmeter. Greenfood samarbetar med foodtech-startupen Agtira för att skapa framtidens stadsodling. Agtira ska bygga urbana odlingssystem på tio strategiska platser runt om i Sverige. Målet är att tillgodose den växande efterfrågan på hållbar, närproducerad mat - både under sommar och vinter.
Foodtechbolaget Picadeli lägger nu fokus på att reducera plast genom ett plastfritt lock till sina salladsskålar, och genom att ta bort engångsdressingsburkarna. Åtgärderna är del av ett långsiktigt hållbarhetsengagemang med målet att fortsätta reducera företagets klimatavtryck. Initiativen syftar också till att inspirera fler företag i livsmedelsbranschen att agera på den skenande klimatkrisen.