Skip to main content
newsroom
newsroom
Newsroom

Newsroom

If you are looking for press images, please go to Press images

 

Apr 24, 2024

Picadeli i nytt avtal på amerikanska marknaden

Picadelis expansion på den amerikanska marknaden fortsätter. I och med ett nytt avtal med Weis Markets öppnar Picadelis salladsbarer i kedjans butiker i ett tiotal städer i nordöstra USA under de närmaste veckorna. Därmed befäster ägaren Greenfood sin närvaro i USA:s livsmedelslandskap.

Apr 4, 2024

Greenfood rapporterar rekordminskning av CO2e för 2023

2023 var ett rekordår för Greenfood. Koncernen har minskat utsläppen av växthusgaser (Scope 1 och 2) per ton såld mat med hela 60,2 procent (basår 2020) och är därmed i fas med koncernens ambitiösa minskningsmål för 2025.

Mar 26, 2024

Picadeli stärker närvaron i USA genom nytt partnerskap med Coborn’s

Greenfood fortsätter sin snabba USA-expansion av salladsbaren Picadeli. Ett nytt avtal med livsmedelskoncernen Coborn’s innebär att Picadelis AI-drivna salladsbarer etableras i flera av Coborn’s-butiker i amerikanska Mellanvästern.

Feb 28, 2024

Greenfood’s Interim report fourth quarter 2023 and year-end report

Greenfood has released its interim report for the fourth quarter and year-end report for 2023, showcasing a strong performance fueled by Picadeli’s market expansion.
Feb 22, 2024

David von Laskowski är Årets storbolags-vd 2023

Picadelis och Greenfoods vd, David von Laskowski prisas för sitt inspirerande ledarskap. Under gårdagskvällen tog David emot den prestigefulla utmärkelsen Årets storbolags-vd 2023 på en ceremoni i Kistamässan. Utmärkelsen är instiftad för att främja ett långsiktigt hållbart näringsliv.

Jan 26, 2024

Greenfood fortsätter satsningen på växtbaserad mat - går in i nytt samarbete med Livekindly Collectives varumärke Oumph!

Greenfood etablerar ett nytt samarbete med Oumph! Samarbetet innebär att Greenfood-ägda Ahlströms Factory, experter på växtbaserat inom HoReCa och offentlig sektor, kommer att arbeta med försäljning av Oumph! mot foodservice-branschen.

Jan 24, 2024

Ny trendrapport: En vegetarisk nudge fick elever att välja växtbaserat

Maten vi äter är en livsviktig del av samhället, och de trender som formar våra matvanor speglar ofta samhället i stort. Nu kommer Greenfood Insights, en trendrapport som blickar framåt, och utforskar trenderna. I denna upplaga ryms allt från TikTok-mat, till gråärtor. Och pilotprojektet Streetfoodveckan, som fick tusentals barn att välja bort köttet, genom en vegansk nudge. Projektets 780 000 portioner tog inte bara in gatumaten i skolmatsalarna, utan också den växtbaserade revolutionen.

Jan 24, 2024

Ny trendrapport: En vegetarisk nudge fick elever att välja växtbaserat

Maten vi äter är en livsviktig del av samhället, och de trender som formar våra matvanor speglar ofta samhället i stort. Nu kommer Greenfood Insights, en trendrapport som blickar framåt, och utforskar trenderna. I denna upplaga ryms allt från TikTok-mat, till gråärtor. Och pilotprojektet Streetfoodveckan, som fick tusentals barn att välja bort köttet, genom en vegansk nudge. Projektets 780 000 portioner tog inte bara in gatumaten i skolmatsalarna, utan också den växtbaserade revolutionen.

Dec 18, 2023

David von Laskowski återigen finalist i Årets storbolags-VD

För tredje året i rad är Picadelis och Greenfoods VD David von Laskowski finalist till utmärkelsen Årets storbolags-VD. Med David som VD och koncernchef har Greenfood skapat stark lönsam tillväxt på såväl de nordiska hemmamarknaderna som i Europa och USA. Den internationella tillväxten drivs främst av Greenfoods dotterbolag Picadeli som har etablerat sig som europeisk marknadsledare inom hälsosam snabbmat.

Nov 3, 2023

Femte solcellsanläggningen för Greenfood

Greenfood fortsätter satsningen på förnybar energi och solceller. Nu får koncernens livsmedelscenter i Örebro en solcellsanläggning som täcker 90 procent av lokalens elförbrukning. Solcellerna kommer generera ungefär 230 000 kWh el per år och väntas minska CO2e utsläppen med 23 ton CO2e per år.