Skip to main content
newsroom
newsroom
Newsroom

Newsroom

If you are looking for press images, please go to Press images

 

May 17, 2024

Kaisa Malmberg ny VD för Greenfood-bolaget Satotukku

Kaisa Malmberg kliver in som ny vd för Satotukku Oy, en del av Greenfoodkoncernen. Hon kommer senast från rollen som kommersiell chef på Satotukku, och tar över efter Tomi Hakkarainen som varit vd för den ledande finska frukt- och gröntaktören sedan 1998. Kaisa tillträder sin tjänst 1 juni 2024.

May 8, 2024

Greenfood utser Martin Asp som ny CFO

Greenfood utser Martin Asp till ny finanschef. Han efterträder Mattias Engberg som efter ett framgångsrikt decennium i koncernen har beslutat att gå vidare. Martin Asp har lång erfarenhet från internationella bolag och kommer att ingå i Greenfoods ledningsgrupp. Han tillträder sin nya tjänst den 5 augusti 2024.

Apr 26, 2024

Greenfood publicerar årsredovisning för 2023

Greenfoods koncernårsredovisning för 2023 har offentliggjorts och finns nu tillgänglig på koncernens webbplats. Trots ett turbulent makroekonomiskt läge levererade Greenfood under 2023 sin högsta omsättning och bästa resultat någonsin. Koncernens totala nettoförsäljning för räkenskapsåret 2023 uppgick till 5 687,2 miljoner SEK, en ökning med 8,6 procent jämfört med 2022. Justerad EBITDA steg till 311,4 miljoner SEK – en ökning på 42,2 procent.

Apr 24, 2024

Picadeli i nytt avtal på amerikanska marknaden

Picadelis expansion på den amerikanska marknaden fortsätter. I och med ett nytt avtal med Weis Markets öppnar Picadelis salladsbarer i kedjans butiker i ett tiotal städer i nordöstra USA under de närmaste veckorna. Därmed befäster ägaren Greenfood sin närvaro i USA:s livsmedelslandskap.

Apr 4, 2024

Greenfood rapporterar rekordminskning av CO2e för 2023

2023 var ett rekordår för Greenfood. Koncernen har minskat utsläppen av växthusgaser (Scope 1 och 2) per ton såld mat med hela 60,2 procent (basår 2020) och är därmed i fas med koncernens ambitiösa minskningsmål för 2025.

Mar 26, 2024

Picadeli stärker närvaron i USA genom nytt partnerskap med Coborn’s

Greenfood fortsätter sin snabba USA-expansion av salladsbaren Picadeli. Ett nytt avtal med livsmedelskoncernen Coborn’s innebär att Picadelis AI-drivna salladsbarer etableras i flera av Coborn’s-butiker i amerikanska Mellanvästern.

Feb 28, 2024

Greenfood’s Interim report fourth quarter 2023 and year-end report

Greenfood has released its interim report for the fourth quarter and year-end report for 2023, showcasing a strong performance fueled by Picadeli’s market expansion.
Feb 22, 2024

David von Laskowski är Årets storbolags-vd 2023

Picadelis och Greenfoods vd, David von Laskowski prisas för sitt inspirerande ledarskap. Under gårdagskvällen tog David emot den prestigefulla utmärkelsen Årets storbolags-vd 2023 på en ceremoni i Kistamässan. Utmärkelsen är instiftad för att främja ett långsiktigt hållbart näringsliv.

Jan 26, 2024

Greenfood fortsätter satsningen på växtbaserad mat - går in i nytt samarbete med Livekindly Collectives varumärke Oumph!

Greenfood etablerar ett nytt samarbete med Oumph! Samarbetet innebär att Greenfood-ägda Ahlströms Factory, experter på växtbaserat inom HoReCa och offentlig sektor, kommer att arbeta med försäljning av Oumph! mot foodservice-branschen.

Jan 24, 2024

Ny trendrapport: En vegetarisk nudge fick elever att välja växtbaserat

Maten vi äter är en livsviktig del av samhället, och de trender som formar våra matvanor speglar ofta samhället i stort. Nu kommer Greenfood Insights, en trendrapport som blickar framåt, och utforskar trenderna. I denna upplaga ryms allt från TikTok-mat, till gråärtor. Och pilotprojektet Streetfoodveckan, som fick tusentals barn att välja bort köttet, genom en vegansk nudge. Projektets 780 000 portioner tog inte bara in gatumaten i skolmatsalarna, utan också den växtbaserade revolutionen.

Jan 24, 2024

Ny trendrapport: En vegetarisk nudge fick elever att välja växtbaserat

Maten vi äter är en livsviktig del av samhället, och de trender som formar våra matvanor speglar ofta samhället i stort. Nu kommer Greenfood Insights, en trendrapport som blickar framåt, och utforskar trenderna. I denna upplaga ryms allt från TikTok-mat, till gråärtor. Och pilotprojektet Streetfoodveckan, som fick tusentals barn att välja bort köttet, genom en vegansk nudge. Projektets 780 000 portioner tog inte bara in gatumaten i skolmatsalarna, utan också den växtbaserade revolutionen.

Dec 18, 2023

David von Laskowski återigen finalist i Årets storbolags-VD

För tredje året i rad är Picadelis och Greenfoods VD David von Laskowski finalist till utmärkelsen Årets storbolags-VD. Med David som VD och koncernchef har Greenfood skapat stark lönsam tillväxt på såväl de nordiska hemmamarknaderna som i Europa och USA. Den internationella tillväxten drivs främst av Greenfoods dotterbolag Picadeli som har etablerat sig som europeisk marknadsledare inom hälsosam snabbmat.