Att den svenska salladspionjären Picadeli går i bräschen för livsmedelsindustrin är en väl dold hemlighet. Med sitt AI-verktyg har man lyckats minska matsvinn och optimera sortimentet. Nu summerar Picadeli fyra år med AI, lanserar en hel ny salladsbar, och blickar framåt.
Throughout 2024, Greenfood demonstrated the trust and confidence it has earned from customers, consumers, and the capital markets. This trust enabled the Group to secure numerous new contracts, establish key partnerships, expand in both new and existing markets, and raise capital to drive future growth. Despite a challenging market environment, Greenfood achieved a major improvement in profitability while maintaining stable sales, further strengthening its position for continued expansion.
Picadelis Vegocracy Report 2025 är här! En årligt återkommande undersökning som djupdyker i våra matvanor. Årets rapport visar att 9 av 10, eller motsvarande miljontals svenskar, inte äter frukt och grönt enligt riktlinjerna, trots att det utgör kärnan i en hälsosam livsstil. 1 av 3 uppger att de inte har råd att prioritera grönt på tallriken – mest utsatta är barnfamiljer och arbetslösa.
Greenfood fortsätter expandera och stärker nu konkurrenskraften ytterligare. I och med ett nytt avtal med Odlarlaget kan Agtiras högkvalitativa gurkor snart distribueras över Greenfoods breda nät av partners i form av butikskedjor, enskilda butiker och restauranger.
Framtidens vegetariska proteiner är svenska, näringsrika och fria från tillsatser. Nu lanseras nya växtbaserade produkter där vete, havre, ärta och åkerböna finns bland ingredienserna. Bakom nyheterna står de svenska livsmedelsaktörerna Ahlströms, en del av Greenfood, och SimSuFoodS.
Frukter och grönsaker av högsta kvalitet med oslagbar smak. Nu går Greenfoods dotterbolag Ewerman går in i ett nytt partnerskap med premiumleverantören SanLucar och stärker därmed både sortiment och kunderbjudande. Med över 130 säsongsprodukter – från ananas och avokado av sushikvalitet till mango, citrus, druvor, blåbär och tomater – säkerställer samarbetet ett konstant flöde av nya och spännande smaker.
Bara månader efter att Picadeli firade 250 salladsbarer i Tyskland har antalet vuxit till 300. Den blixtsnabba expansionen visar på bolagets framgångsrika strategi och på den ökande efterfrågan på hälsosamma och hållbara matkoncept i Europas största ekonomi.
Genom ett samarbete med SydLog AB har Salico bytt ut fossilt drivmedel i transporterna till HV100 och i ett slag blivit närapå helt fossilfria i det egna utgående transportledet inom Sverige, utan ökad kostnad. För kunderna betyder det nya samarbetet ett bättre värde på ingående varor, och en viktig koldioxidbesparing i leverantörsledet.
Greenfood växer sin affär i Norge. Nu tecknar nämligen livsmedelskoncernens dotterbolag Ewerman avtal med Engrosfrukt i Norge om leverans av frukter och grönsaker. Avtalet innebär att Ewerman börjar leverera varor från och med 1 januari 2025. Kontraktet sträcker sig över 5 år och väntas växa stegvis till ett värde på närmare 200 miljoner svenska kronor per år.
In the third quarter, Greenfood saw tangible results from its efforts to build a stronger, more profitable business.
Sedan 2023 har Greenfood tillsammans med Tekinn undersökt hur fermentering kan förvandla fibrösa och träiga grönsaksdelar till näringsrik råvara. Nu har projektet fått grönt ljus att fortsätta utforska teknikens potential med stöd från Vinnova. I och med stödet kan 400 ton vitkålsrester förvandlas till råvara – och potentiellt rita om kartan för framtidens matsystem och dess restströmmar.