Skip to main content

Picadeli i nytt avtal på amerikanska marknaden

Weis Markets, som driver närmare 200 butiker, sällar sig genom det nya avtalet till skaran av stora dagligvarukedjor som erbjuder Picadeli på den amerikanska marknaden. Där ingår redan bland andra Albertsons, Schnucks, Sodexo, Compass och Coborn's. Det nya avtalet med Weis innebär att Picadelis innovativa koncept, där kunden på några minuter plockar ihop en hälsosam och hållbar måltid i den digitaliserade salladsdisken, når ännu fler amerikaner.

Amerikaner har ett konsumtionsmönster som passar vårt koncept. De äter ofta måltider utanför hemmet, samtidigt finns det ett stort intresse för hälsosam mat och en bred acceptans av sallad som måltid. Genom att etablera vårt hälsosamma salladskoncept skapar vi effektiv och snabb tillväxt, precis som vi gjort i Europa, säger David von Laskowski, VD och koncernchef på Picadeli och Greenfood Group.

Ägaren Greenfood är en av Europas ledande aktörer inom hälsosam och hållbar mat. Med Picadeli revolutionerar man konceptet för snabbmat genom salladsbarerna som kombinerar avancerad teknik med innovativ design. Picadelis expansion visar på en tydlig ambition att revolutionera salladskulturen och erbjuda en modern, bekväm och hälsosam lösning för en bred amerikansk publik.

Hos butikerna uppskattas Picadeli för den betydande effektivitetsvinst det ger. Traditionella salladsbarer kräver ofta 50-60 timmars arbete per vecka, medan Picadelis digitaliserade processer och automatiserade beställningssystem reducerar tiden till ca 15 timmar. Med Picadelis diskar och det AI-baserade beställningssystemet kan Picadeli också analysera konsumtionsmönster för att både minska svinnet och skräddarsy salladsbarens utbud efter lokala smaker.

Vår teknik gör det möjligt att snabbt skala upp konceptet. Idag finns Picadelis salladsbarer på cirka 100 platser runt om i USA och vårt mål är att fortsätta vår snabba expansion. Just nu öppnar vi en ny salladsbar varje vecka, året om, säger David von Laskowski.